Bell X-1

Bell-X1

História:

Lietadlo X-1, postavené firmou Bell Aircraft Corporation v Buffale, vzniklo ako výsledok spoločnej iniciatívy USAAF, US NAVY a NACA s cieľom prekonať zvukovú bariéru.

Po mnohých teoretických diskusiách bolo navrhnuté ako jednomiestny, celokovový stredoplošník s trupom projektilového tvaru a lichobežníkovými krídlami.

Pre pohon bol zvolený raketový motor vyrobený v dielňach Reaction Motors Incorporated v Pompton Lakes.

K experimentálnym letom bol stroj vypustený v určenej výške z bombardéru Boeing B-29 a pristával klasickým spôsobom. Na palube lietadla bolo inštalovaných cez 450 kg vedeckých aparatúr.

Prvý X-1 opustil továreň 27. decembra 1945 a úvodný bezmotorový let absolvoval 25. januára 1946 nad letiskom Pinecastle na Floride. Potom bol celý program testovacích letov presunutý na základňu Muroc Dry Lake v Mohavskej púšti, kde 9. decembra 1946 letel X-1 už vlastnou silou raketového motoru. Po rade nutných pozemných a letových skúšok bola dňa 14. októbra 1947 letúnom X-1, pilotovaným Capt. Charlesem E. “ Chuck“ Yeagerem, prvý krát prekročená rýchlosť zvuku dosiahnutím Mach 1,06 ( 1 126 km/h). Tým vošli ako lietadlo, tak i jeho pilot do dejín letectva.

Ďalšie rýchlostné a výškové lety priniesli i napriek radu neúspechov veľa cenných poznatkov pre nové konštrukcie supersonických a transsonických lietadiel. Celkom boli vyrobené tri lietadlá X-1, z ktorých jeden bol neskôr prestavaný na verziu X-1E. Ďalej bolo postavené po jednom kusu verzie X-1D, X-1A a X-1B. Celý program, pri ktorom boli tri lietadlá zničené, bol ukončený v novembri 1958 a jeho 226 prevedených letov znamenalo veľký krok nielen vo výskume letectva, ale aj kozmonautiky.

Špecifikácie:

Technické údaje (X-1E): 

Posádka: 1

Dĺžka: 9,45 m

Rozpätie: 6,92 m

Výška: 3,30 m

Plocha krídel: 10,68 m²

Vzletová hmotnosť: 6 690 kg

Výkony: 

Maximálna rýchlosť: 3 107 km/h

Dostup: 22 860m

Postavený stroj: 

s/n 46-062, základňa Muroc Dry Lake, druhá polovina 1947