
Avia Bh-11
História:
Len málo lietadiel z počiatku československej leteckej histórie sa preslávilo tak ako známe „bosky“ továrne Avia. Tieto vystužené dolnoplošníky s hrubým profilom krídla vďačia za svoju prezývku slávnej Bh-5 JUDr. Zdeňka Lhoty, ktorého lietadlo bolo označené L-BOSA.
Školské, spojovacie a športové lietadlá Avia Bh-9 a Avia Bh-11 vznikli v rokoch 1923 až 1924 na základe skúseností s lietadlom Avia Bh-5 jeho úpravou. V oboch prípadoch išlo o dvojmiestne vystužené dolnoplošníky s hrubým profilom krídla, znižujúcim sa nielen ku koncom krídiel, ale aj k trupu.
Oba typy lietadiel zaznamenali veľa úspechov aj významných víťazstiev v domácich aj zahraničných závodoch. Pre rôzne použitia a účely boli najme stroje Bh-11 ďalej vyvíjané a upravované. Značné konštrukčné zmeny zaznamenala verzia Avia Bh-11c, postavená v roku 1926 v dvoch kusoch (v. č. 17: L-BONI a v. č. 18: L-BONK) pre medzinárodný pretek turistických lietadiel na letisku Orly pri Paríži, majme však pre záverečný pretek o putovný pohár Coppa d´Italia. V oboch pretekoch tieto československé lietadlá v silnej medzinárodnej konkurencii presvedčivo zvíťazila. Víťazstvo Československa v pretekoch o pohár Coppa d´Italia patrilo k najväčším v celej histórii nášho letectva, i keď bolo poznamenané bolestnou stratou nášho vynikajúceho pilota JUDr. Zdeňka Lhoty, ktorý napriek varovaniu konštruktérov previedol s lietadlom Bh-11c v. č. 17 (L-BONI) manéver, pre ktorý stroj nebol dimenzovaný a spolu s mechanikom Volejníkem zahynul v troskách Avie. Víťazné lietadlo Avia Bh-11c v. č. 18 (L-BONK) bolo zachránené v západočeskom múzeu v Plzni, presunuté do leteckých zbierok Vojenského múzea, kde bolo zreštaurované a znovu upravené do podoby, v akej vyhralo medzinárodné letecké preteky v roku 1926. V súčasnej dobe je vystavený v expozícii letectva a kozmonautiky na letisku Praha – Kbely.
Technické údaje:
Technický popis:
Motor: Hviezdicový, vzduchom chladený päťválec Walter NZ-60 o výkone 44,1 kW (60 k).
Rozmery: Rozpätie krídiel: 9,72 m
Dĺžka: 6,64 m
Výška: 2,53 m
Nosná plocha: 13,60 m2
Hmotnosť: -Prázdna: 351 kg
-Štartovacia (podľa záťaže): 567–579 kg
Výkony:
Maximálna rýchlosť (pri zemi): 155 km/h
Cestovná rýchlosť: 125 km/h
Stúpavosť: -do 1 000 m za 4 min.
-do 2 000 m za 12 min.
Dostup: 4 500 m
Dolet: 600 km
Postavený stroj:
Stroj patriaci Leteckému pluku č. 3 v Nitre 1929 -1939